Tuesday, March 15, 2011

merbuk & orkid - part 1



Merbuk kesukaan saya... satu hobby yang unik yang hanya diikuti oleh segelintir masayarakat zaman ini. ia meruakan satu warisan yang telah dilalui oleh zaman moyang kita lama lama lama dahulu. mungkin sebelum Parameswara lagi kut....

Dalam proses membuat keputusan, manusia akan dipengarhi oleh 2 unsur, pertama is fikiran dan keduanya ialah hati. Jelas sekali jika some1 with gd education will help in making a good decision, tapi jika fikiran some1 terganggu ( eg: depression, anxiety, stress) dan macam2 lagi yang berjaya mempengaruhi keputusan secara jelas, its good for u to have a hobby which after a long week of hardwork, u will get a good and healthy refreshment. Those who are workin with head are prone to this type of diseases such as stress and worse still depression. pilih lah hobby yang kita gd with not just follow others with the same. So thts is y, certain decision are so rude and unacceptable were passsed to the subordinates... hahaha so baik ada sikit hobby yang bleh jadikan kita fresh dan tidak membuat keputusan dengan hati. Ikut hati mati, ikut rasa binasa...saya cari merbuk...tak le gila sangat sampai x balik rumah. saya pun ada 1 ekor saje...ella.

Isteri saya suka orkid... tapi hanya bunganye.. so the rest i have to take care of it. didik orkid lebih dahsyat dari segala bentuk didikan. bayangkanlah boleh ke kita bersabar jika orkid kita selepas 1 tahun masih tak nak kasi bunga. ada orkid kat umah yang telah 3 dan 4 tahun masih dengan stail dia... tak nak bunga.. so kesabaran penting dalam menjaga orkid. tapi yang lepas lepas kalau dah3 tahun baru bunga, bunganya mesti alamak susah nak cakap,, cantik yang amat teramat.

both are potential to business. orkid lovers are the same as bird lovers. no matter what, when in touch wth orkid, kalau tak beli pun mesti berhenti dan tengok... hahaha satu kegilaan yang hanya hati yang tahu. Begitu juga dengan burung, dapat dengar sekali siulan burng, hati jd fresh.. hahaha.

below are some orkid which are home grown... not much here i'll upload later. All the pics are with the 2nd pc which are sick now...

few of it are awesome...






No comments:

Post a Comment