Saturday, March 16, 2013

MERBUK : A VISIT TO SENTRO

Hari ni Sabtu, Weekend Holidays, bersama Otai Mohamad ke ladang getah tua,,, Sentro panggilan kebiasaan. Apakah nama tu benar,, Wallahualam.

Jam 9.20 pagi baru sampai. banyak hal hari ni kena selesai. Cuaca hari ni panas terik,,, pukul 9 pagi dah terasa. Sampai di port Otai Mohamad sudah siap pasang jebak ke dahan getah. Ada juga beberapa ekor burung merbuk dan tekukur sedang beradu,,, Kawasan merupakan getah tua tinggi yang mungkin dah sesuai untuk replanting, dan nampak macam banyak aktiviti membersih kawasan sedang giat dijalankan.

Selintas pandang memang kebun yang sebegini akan di duduki oleh banyak burung2.tapi banyak pula sang sewah menyelinap dari pulau ke pulau. Merbah bising bila muncul sewah menyelinap ke kawasan kediamannya.








Dalam suasana berwaspada, denak masing2 terus berperanan. Tak lama kemudian kami masing2 dapat juga merasa kehebatan burung dari Sentro...




Posisi denak di dahan besar pokok getah.



























Cantik burung ni, suara sedang, keruak besar dan memang sesuai sebagai pelapis,,,









Misi hari ni dua tangkapan berjaya. Keduanya memang best. Wallahualam.

5 comments:

  1. salam pak su dee, cantik burung tu. nak tanya burung merbuk nak jual ada x

    ReplyDelete
  2. wsm. Ada satu,,, sesuai untuk beginners. tapi kawan punya. dia kata nak jual. hebat burung tu, atas tanah pun bunyi rajin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikuk.
      Pak su..lama tak melawat. Sekarang ni rakan-rakan di FB ramai yang hebat-hebat. Macam-maca suara macam-macam derak depa bawa..seronok juga melayarai FB geng Ketitir kampung tu.. cuba paksu add

      Delete
  3. wks... ooooh t kasih. nnti sy tengok.

    ReplyDelete
  4. Do you sell pikat terkukur, i'm from paloh, kluang, Johor. Pls call 011-56692528

    ReplyDelete