Monday, December 26, 2011

merbuk : Gangster Lencongan Timur Kena Tahan...



Hari ini 26hb Disember... ambik cuti rehat 2 hari. Awal pagi selepas beli sarapan untuk rumah dan diri sendiri, naik motor keseorangan ikut lencongan timur kekawasan kilang. Kemungkinan ada kilang yang tak beroperasi selepas cuti am semalam. Memang benar ada beberapa kilang masih cuti raya, dan ada yang dah beroperasi. sampai traffic light ketiga ambil lencongan kekanan sebelah kilang alatan letrik pensonic... Laman ni memang ada burung tekukur kerana ada sikit belukar lebih kurang 1 ekar sebelah jalan besar. Bising yang amat. pekak telinga dengan kenderaan yang lalu lalang. semua nak cepat dan laju...








Tak jauh dari simpang, 100 meter dari jalan besar nampak taiko lencongan timur sedang bertenggek atas cable letrik. Berhenti motor dan buka topi keledar. Memang sah taiko sedang menyanyi garang..angkat guk dan memerap. Secepat kilat melonjak keudara macam jet bila nampak ada musuh terbang berhampiran. Lawan menguku atas bumbung kilang dan lepas tu hilang entah kemana.

Tawakkal kan diri, park motor dan ambik laman dalam belukar sebelah jalan sungguh pun taiko yang satu ni dah hilang. Mungkin buat lawatan sempadan kut. Kalau ni pejabat dia, mesti balik lepas buat rondaan...



Laman ni best, anggar rendah kerana kelilingnya ada pokok sabun setinggi 10 kaki .. ada sikit lapang bertompok2 dan ambik keputusan sediakan laman.











Lepas siapkan racik, lepas BB. Sambil tu kena siapkan jerumun cos jarak laman dengan tempat sembunyik cuma 30 kaki. Sambil potong anak pokok sabun , BB dah mula memerap dan terus angkat guk.. iiih garang pagi ni. cepat ambik cover sebelah sebatang pokok dengan siapkan ala kadar jerumun supaya BH tak nampak. Secepat kilang nampak otai ni dah balik semula ke cable letrik. Ni ada peluang nih.. fikir dalam hati.

Otai ni memang garang. Denak berbunyi tak sampai 10 patah dah menjunam laju kepokok sabun sebelah belakang denak. Jarak dengan denak cuma anggaran 3 depa dan hinggap dahan pertama cuma lebih kurang 7 kaki. Denak menekan dan kasik kuku sigiak.. 2 pusingan. iiih puas hati dengar. BH juga keluarkan kuku sigiak dan lepas tu memerap. Tak sampai 5 minit melayang turun sebelah belakang. Masing2 tunjuk kekuatan dengan adegan kuku untuk berentap kekuatan. BH jalan perlahan2 ikut belakang denak.. terus kemuka laman. iiih senang pula masuk laman kali ni. Denak emnguku berterusan kerana BH nampak angkat leher tanda ada halangan didepan. Tak semena2 BH terus lompat lepas halangan dan sama2 menguku sebelah menyebelah. BB macam tak begitu pandai lagi nak sepak terajang. Namun satu patukan pda BH memberi hasil yang baik. BH lompak dan terus masuk dalam laman racik. Racik 21 mata menanti dengan sabar. Selepas menguku dan berjalan dua tapak dan terus sangkut dan terinjut2. Hati berdebar2 sangat.. mungkin lama sangat tak pernah dapat BH. Keluar dari jerumun dan pasang video. ade le sikit video dari camera hand set. iiih hari yang sungguh gumbira...


http://www.youtube.com/watch?v=z_CrfaIBIlU&feature=youtu.be



Sebenarnya taiko ni yang ketujuh turun kelaman, 4 dimusim kemarau selatan dan 3 dimusim timur ni. Entah camana yang 6 lagi tak mau kena racik. Mungkin dah lama sejak 2003 tinggalkan aktiviti ini, teknik taburan racik masa lalu dah tak boleh pakai. Apa pun moral cerita ni ialah kita perlu berubah mengikut kehendak teknologi semasa. BH pun dah terlalu pandai sekarang... hehehe.


Berkat kesabaran dan sedikit R&D, Alhamdulilah dah berjaya... inilah hasilnya.








6 comments:

  1. iiih lama x dpt BH cikgu.. mcm mimpi lak.

    ReplyDelete
  2. SP....xjauh mana dah, orang rumah sy duk penaga, 2 minggu skali balik sana. kalu time air surut sy rajin g cari kepah kt kuala muda. Kenal Zaidi yg buat jebak tak ? dia duk area tesco SP....ke 1 geng ? Pesom awang tu dia buat sendiri ke pak su ?

    ReplyDelete
  3. PM kt sy No. HP...kt blog pun boleh @ FB pun boleh http://www.facebook.com/profile.php?id=1183310473&sk=wall

    ReplyDelete