Sunday, December 4, 2011

merbuk: taiko tapak semaian- 'cega' yang amat.







Semalam...Sat; 3rd Dis. Awal pagi Otai Mohamad ajak.. jom pi 'warm up'..

8.30pg selepas selesai hal kat umah, masukkan BB dan pecut ke Petonas Lencongan Timur. Mohamd siap sedia menunggu.. "Jom mana kita?". "Hr ni kita ke Kongsi 14...", "Oh lama tak pergi port ni.." Tak jauh dari bandar SP..lengkongan 5km. 9pg dah siap sampai di lokasi. Cuaca baik dah 2 hari tak hujan. lokasi kali ni sebelah dengan tapak semaian getah milik swasta. Semua ada disini; getah muda, sawit tua, belukar dan juga sebelah jalan raya. bising dengan kenderaan.




Saya pilih laman sebelah jalan tanah merah, ada anggar cable letrik. Otai Mohamd selang 5 barisan pokok getah. Selesai melepaskan denak, kami lepak dipangkal pokok sawit tua. Hamparan kami ialah pelepah sawit dan dinding lindungan dengan pelepah sawit kering. Suasana keliling ok, kering dan bersih, tiada nyamuk.

Tugas pertama, buka bekalan... saya bawa 2 keping roti canai dan sedikit kueh . Otai Mohamad bawa nasi lemak, Kami sama-sama sarapan pagi. Sambil2 tu intai kat laman, tengok kalau2 ada musuh dsbnya.


Kedengaran suara BH sayup2 diseberang jalan. Mungkin taiko kawasan ni mungkin. Tak lama kemudian kedua BB angkat guk... dan taiko tapak semaian tidak mengambil masa lama terus menunjukkan kejantanannya...melepak tinggi ke udara dari celah-celah sawit tua dan melayang sayap berlegar di udara. Membuat 3 pusingan dan terus hinggap atas cable letrik betul2 didepan BB.

Bermula dengan adegan kuku anggar dan terus menekan . BH ini banyak senjata sulitnya... kuku anggar, selang berapi...memang best. Tak lama terus menjunam disisi denak dalam rumput. Masing masing membuat kuku berterusan. namun apa nak buat... langsung tidak bergerak dari tempat terjun tadi.. sambil tu leher BH panjang meneliti hamparan racik yang sedia menanti di depan. "Kalau macam ini ceganya, sampai petang tak kemana kita. ", begitu sebutan dari mulut Otai Mohamad.

Kami tak lama di laman ini, dan terus beredar. Mungkin teknik lain patut diperkenalkan. Sememangnya taiko tapak semaian memberi satu kenangan, kehebatan pemberianNya dalam bentuk suara nyanyian dari burung yang di namakan tekukur.

Sekian, Wassallam.

6 comments:

  1. salam Pak Su....boleh try lg tu....mudah-mudahan dpt menapau BH otai tu nnt....hehehe...laman pun cntikkk.....

    ReplyDelete
  2. memang best Dib.. pa kan daya xde rezeki.

    ReplyDelete
  3. sini masih hujan cikgu... tengok lepas ni nak try lagi.

    ReplyDelete
  4. hehe... ape nak buat, kita free seminggu sekali. tengok minggu ni.. InsyaAllah bleh kut. karan dengan BH tu...memang gabra nih..

    ReplyDelete